søndag den 22. maj 2011

Stjernehækling

Bitte søs kom igår med en lille hækleudfordring. Hun ville gerne hækle denne suttekæde.


Den er hæklet med "star stitches".

Det skulle lige vendes rigtigt inde i hovedet, men her kommer den danske forklaring, så Søs kan komme videre. Man hækler først den ene halvdel af stjernen og afslutter den på vej tilbage.

1. 45 luftmasker - eller hvor lang, kæden nu skal være. For overskuelighedens skyld har jeg skiftet farve, men det skal man ikke, når man hækler den rigtige.

2.I den anden lænke fra nålen trækker man en løkke igennem

Træk også en løkke gennem nr 3, 4 og 5, så du har fem masker på nålen. Slå om og træk gennem alle 5 masker.



3. Lav en luftmaske - det bliver centrum (øjet) i stjernen. Træk en løkke gennem luftmasken og lænke nummer fem - den du afsluttede i før.


Træk en løkke gennem de to næste lænker, så du igen har fem masker på nålen. Slå om og træk gennem alle fem masker som før.

Punkt 3 gentages hele vejen hen.

Vend med en luftmaske og hækl en fastmaske i det første "stjerneøje". I de næste hækles to fastmasker i hvert øje.


Resten af opskriften kan Bitte Søs vist godt selv regne sig frem til.

På den originale suttekæde er der hæklet kædemasker rundt i kanten, men jeg synes bedre om fastmasker.



Nu er jeg spændt på, om det gav mening - ellers kan man finde videoer på Youtube og fine tutorials på nettet, hvis man googler "star stitch".

Rie

10 kommentarer:

  1. Altså Rie! Du kan bare det der med den nål:-)

    Hun er heldig hende Bettesøs, at hendes storesøs lige tryller med nålen!

    Den er vildt fin - jeg må lure dig kunsten af:-)

    Knus

    SvarSlet
  2. Ja, hende Lea har været rigtig heldig med sin storesøster :).

    SvarSlet
  3. Genialt! Hvor er du sej. Jeg har selv lige brugt hele aften på at regne opskriften ud. Jeg synes, at anden halvdel af stjernerne var ret trixy. Super-super vejledning du har lavet her. Jeg håber, at det er ok, at jeg har linket til dig på min blog www.farmorfabrikken.dk. Og tak for fed inspiration.

    Kh, Mette

    SvarSlet
  4. Hej Mette

    Du må meget gerne linke:). Hvis der er andre end min hækle-udfordrede lillesøster, der kan få glæde af det, er det kun fint:).

    Og sikke en lækker blog du har - der skal jeg have kigget noget mere:).

    Rie

    SvarSlet
  5. Jeg kan altså ikke lige regne 2. halvdel ud - nogen der kan hjælpe mig?
    Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. På vej tilbage skal du hækle to fastmasker i hvert øje = den luftmaske, du hæklede i hver stjerne. Giver det mening?

      Slet
  6. HJÆÆÆLP. Når jeg hækler 2 fastmaster i øjnene på vej tilbage, så kommer der jo flere masker end de oprindelige og kæden bliver skæv. Hvad er det jeg ikke fatter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo et godt spørgsmål;). Husker du at hækle en fastmaske i den halve stjerne i bunden - altså lige efter du har vendt?

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Hjælp kan ikke finde ud af punkt tre. Hvordan gør man løkken efter luftmasken?

    SvarSlet